5 December, 2021
استراتژیست محتوا کیست

استراتژیست محتوا کیست؟

اولین بار در شرکت فیس بوک در اگهی استخدام خود این کلمه(استراتژیست محتوا)به کار رفته شد و از آن موقع مدت زیادی نمیگذرد به همین دلیل این شغل در سراسر جهان به بلوغ کافی برای اهمیت دادن و یا میزان سطح انتظار از این فرد نرسیده است . در این مقاله قصد دارم به صورت صریح و واضح و جدا از مبهم گویی تعاریف دقیقی از این جایگاه شغلی که بسیار جدید است ، وظایف و مهارت های مورد نیاز برای کسب این شغل خدمتتان ارائه کنم.

استراتژیست کیست؟

در هنگامی که بخواهیم این کلمه را شرح دهیم بد نیست به صورت جدا جدا کلمه های تشکیل دهنده این لغت را بررسی کنیم و معنا و مفهوم آن ها را مورد بررسی قرار دهیم،حال این سوال پیش می آید که استراتژی چیست و استراتژیست کیست؟

تعاریف مختلف و بسیار زیادی از استراتژی ارائه شده است که البته هیچ کدام را نمیتوان تعریف خیلی دقیقی عنوان کرد بعضی میگویند استراتژی یعنی این که من تصمیم های شفاف و دقیق درباره روش رقابت با دیگران بگیرم

بعضی دیگر میگوید استراتژی داشتن یعنی این که وقتی مجموعه تصمیمات ما در کنار هم دیده می شوند بتوان الگوی مشخصی را در ان ها مشاهده کرد

به طور دقیق و با بهره بردن از دو تعریفی که ذکر کردم میتوانیم بگوییم استراتژی یعنی تعریف مسیر ،چارچوب و ساختاری مشخص برای انجام کار ها ، تا رسیدن به هدفی واضح و از پیش تعیین شده

پس با توجه به این تعریف میتوان گفت که استراتژیست کسی است که با بررسی دقیق توانایی سازمان ، وضعیت رقبا و وضعیت بازار ، بتواند استراتژی سازمان را برای دستیابی به اهداف مشخص کند.

استراتژیست محتوا کیست

استراتژیست محتوا کیست

حال باید به تعریف محتوا بپردازیم :

اصلا محتوا چیست؟

تعریف محتوا میتواند موضوع یک مقاله دیگر باشد اما در اینجا به اختصار درباره تعریف محتوا و محتوای آنلاین هم نکاتی را خدمتتان بازگو میکنم

محتوا یعنی : آنچه درون چیزی قرار دارد .این تعریف فرهنگ فارسی عمید است که البته ا این تعریف هر چیزی میتواند محتوا باشد ! اما ما وجه دقیق تری از تعریف محتوا نیازداریم در این باب میتوان گفت :

محتوا هر چیزی است که میتواند پیامی را منتقل کند . در این تعریف مختوا میتواند از یک بیلبورد تبلیغاتی تا روزنامه ، کانال های تلگرامی ، بلاگ شخصیو… باشد.

پس احتمالا متوجه شده باشید که کتابی که نوشته می شود و فیلمی که به دست کارگردان و نویسنده ساخته می شود و پیامی که به دوستانتان ارسال میکنید ، تصاویر شما در شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک و واتس آپ و… همگی محتوای آنلاین هستند .

حال دوباره به سوال اصلی میرسیم :  باید تعریف دقیقی از استراتژیست محتوا داشته باشیم :

استراتژیست محتوایعنی برنامه ریزی برای تولید ، تحویل و مدیریت محتوای مفید و کابردی

بر مبنای این تعریف ، استراتژیست محتوا کسی است که بتواند فرایند رنامه ریزی برای توید ، توزیع و مدیریت محتوا را به بهترین وجه و بر اساس اهداف سامانی که در آن فعالیت میکند انجام دهد.

استراتژیست محتوا چه نقشی دارد ؟

از مدیر گرفته تا بچه های تیم سوشال مدیا در این امر سبک خودشان را دارا هستند ! در این صورت هیاهویی به چا می شود که در نهایت متوجه می شویم که تمام سرمایه شما به باد رفته است و در اخر آن نتیجه ای که برای شما مهم بوده است را تحویل نداده است.

کاری که استراتژیست محتوا انجام میدهد به نوعی این است که با تیم های مدیر کسب وکار ، تیم مارکتینگ ، متخصص سئو و کارشناسان تولید محتوا در ارتباط است .

و نکات لازم را از هر یک از ایشان دریفا کرده و در نهایت یک سند استراتژی محتوا تولید میکند.

تولید محتوا چگونه انجام می شود؟

به طور کلی ، استراتژیست محتوا باید به ایت سوالات پاسخ بدهد : محتوا چگونه به کسب و کار کمک میکند؟ وضعیت فعلی سازمان به چه صورت میباشد ؟ نقاط ضعف و قدرت را شناسایی کند و این که بگوید چرا تمام محتواهای تولید ثمر بخش نیستند و بر میزان بازدید ما تاثیری ندارند؟

استراتژیست محتوا باید بتواند به تمام این سوالات پاسخ دهد و با تمام این گروه ها در ارتباط بوده و در نهایت یک سند استراتژی را تولید کند

منظور از این سوال وارد شدن به جزئیات بیشتر در مسیر تولید محتوا می باشد . یک استراتژیست محتوا در این زمینه باید بتواند برای سوالات زیادی پاسخ های قانع کننده داشته باشد (همانطور که در قبل اشاره کردم)

توزیع و ترویج محتوا :

این که محتوای تولید شده در چه زمانی و کجا و چگونه منتشر شود یکی از مهم ترین وظایف هر استراتژیست محتوا می باشدکه البته ارتباط دائم و مستمر با تیم بازاریابی شبکه های احتماعی ، میتواند تصمیمات دقیق تر و بهتر اتخاذ کند.

درمورد توریج محتوا که شامل روش های مختلف بازاریابی محتوا است باید گفت که لزومی ندارد که استراتژیست محتوا به تمام جزئیات بازاریابی محتوا ورود پیدا کند . بلکه کافی است شرایطی را در تولید و توزیع محتوا فراهم آورد که تیم بازاریابی محتوا بتواند به خوبی ازآن برای بهبود بازاریابی محتوای سازمان استفاده کند.

مدیریت محتوا :

به عنوان مرحله آخر بسیار مهم است که استراتژیست محتوا بتواند محتوای تولید ، توزیع و ترویج شده را مدیریت کند . در واقع هر محتوایی دارای عمر مشخصی می باشد و استراتژیست محتوا باید بتواند از هر محتوایی در طول چرخه عمرش به خوبی مراقبت کند . تصمیم هایی مثل بهبود تدریجی ، تغییر لحن محتوا و حتی کشتن یا همان پاک کردن محتوا از مهم ترین تصمیماتی است که در این زمینه باید گرفته شود .

استراتژیست محتوا کیست

استراتژیست محتوا کیست

مهارت هایی که هر استراتژیست محتوا نیاز دارد چه مهارت هایی است؟

مهارت های کپی رایتینگ

مطمئنا اگر میخواهید یک استراتژیست محتوای حرفه ای بشید باید بتوانید مهارت های کپی رایتینگ را به خوبی اعمال کنید و اگر نوانتید مطالب خوبی بنویسید موفقیت شما در برنامه ریزی و ترویج محتوا اهمیت دار نمی شود. فرایند نوشتن مهم ترین بخش از بازاریابی محتوا می باشد . بسیار اهمیت دارد که از کسی که مطالب و محتوا شما را می نویسد شناخت داشته باشید چه این کار در درون سازمان شما صورت بگیرد و چه نه باید مطمئن باشید که نویشسنده شما با اصول کسب و کار آشنایی های لازم را دارد.

مهارت های ارائه محتوا :

بعد از ان که محوای شما تولید شد باید بتوانید تصمیم بگیرید که چگونه این محتوای تولید شده که زحمت زیادی برایش کشیده شده است را به مخاطبین ارائه هید. هر نوع محتوای تولیدی میتواند مخاطب خاص خودش را داشته باشد و این کمک شما را مطلبد که بر اساس تجربه ای که داشته اید و بر اساس تحلیل و پژوهش شخصی خودتان کدام را انتخاب کنید.

مهارت انتشار محتوا :

پس از این که محتوای شما تولید شد شما به مهراهایی نیاز دارید که محتوای تولیدی را در معرض مخاطبینتان قرار بدهید . شما باید بتوانید با بقیه تیمتان همکتری کنید تا در بهترین کانال آن ها را نشر دهید . یک پست ساده وبلاگ میتواند کش بسیار زیادی را ایجاد کند

تجربه راه اندازه و مدیریت کمپین :

نمیتوان متصور شد که اگر تجربه راه اندازی و مدیریت کمپین را نداشته باشید بتوانید از عهده این کار به اسانی بر بیایید . برای کسی که استراتژیست محتوا است لازم است که تجربه برنامه ریزی و اجرای کمپین های بازاریابی را داشته باشد .

توانایی کسب درآمد از محتوا :

شما باید قدرت برنامه ریزی برای کسب درامد از محتوایتان را داشته باشید.حتما این موضوع را به تیم احرایی خود منتقل کنید که محتوای تولیدی در انتها باید منجر به فروش بشود

استراتژیست محتوا کیست

استراتژیست محتوا کیست

مهارت های سازمانی و مدیریتی:

مسلما به عنوان کسی که شاخه ای از کار استراتژی را در دست دارد باید توانایی مهارتی سازمانی و مدیریتی را داشته باشد . دانش مدیریت پروژه و زمان بندی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است . پیگیری و مدیریت پروژه ها و ساماندهی ارتباط با سهامداران و سای دپارتمان های سازمان نکته ای بسیار مهم و اساسی برای مدیریت بودجه می باشد .

توانایی ویراستاری ، ذهن تحلیل گر ، توانایی جلب موافقت و رضایت اکثریت  از دیگر مهارت هایی است که هر استرتژیست محتوا باید داشته باشد.

فراموش نکنید که تعیین استراتژی محتوا هرچند که به صورت جدی در آغاز هر پروژه و هر کاری انجام می شود اما یک عمل تدریجی و آهسته است که باید به مرور اصلاح شود تا در نهایت به نتیجه ملوب و مورد نظر برسد

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *