بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ چیست؟
آخرین کالایی را که خریداری کردید را به یاد دارید؟فرضمان بر این است که ما به دنبال خرید گوشی موبایل هستیم تا ببینیم یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ در این فرایند چه نقش و یا چه نقش هایی میتواند داشته باشد
تا اخر این مقاله با ما همراه باشید تا مرحله به مرحله آن را توضیح دهیم :
مرحله اول : جستجو
بر طبق آمار های منتشر شده بیش از 60 درصد افرادی که دسترسی به اینترنت دارند قبل از هر خریدی درباره آن کالا در اینترنت جستجو میکنند این جستجو میتواند یک اطلاع از قیمت ساده یا تخقیق عمیق باشد
مرحله دوم : مقایسه
وقتی چند فهرست و راهنماها را خواندید حالا وقت مقایسه کردن مدلها است. نام سه مدل پیشنهادی را جستجو میکنید. در جستجو روی اولین لینک که یک تبلیغ است کلیک میکنید. تبلیغات داخل گوگل از سرویس گوگل ادز مدیریت و اجرا میشوند. کارشناس دیجیتال مارکتینگ میتواند تبلیغات را طوری بهینهسازی کند که در میان نتایج جستجو به صورت هدفمند به مشتریان بالقوه نمایش داده شود.
معمولاً در جستجوها به یک نتیجه اکتفا نمیکنیم و چندین تب همزمان باز میکنیم. وقتی چندین گزینه وجود دارد، جزئیات اهمیت زیادی پیدا میکنند. در این مرحله کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید مطمئن شود که اطلاعات موردنیاز کاربر در دسترس هستند و در کل تجربه کاربر رضایتبخش باشد. اینجا مهارتهای طراحی، تجربه و واسط کاربری نقش پیدا میکنند.
به علاوه باید به کمک ابزارهای تحلیل دیجیتال مثل گوگل آنالیتیکس درک کرد که کاربران از چه منابعی وارد وبسایت میشوند، چه کارهایی انجام میدهند و چه چیزی باعث میشود از خرید منصرف شوند
مرحله سوم :ترغیب به خرید
بعد از مدت ها تحقیق به انتخاب آخر خواهید رسید. قیمت ها ، گارانتی و لوازم جانبی را هم مورد بررسی قرار دهید.در مرحله های خرید کار ها به خوبی پیش می رود و پیامکی را دریافت خواهید کرد که ثبت سفارش تایید میکند
مرحله چهارم : وفادارسازی و بازگشت مشتری
از گوشی که خریدید راضی هستید و به همه توصیه میکنید که از فلان فروشگاه اینترنتی آن را تهیه کنند و فرضا اگر گلس و قاب هم نخریده اید در همان روز پیامکی دریافت خواهید کرد که گلس و قاب های این مدل 30 درصد تخفیف خورده اند . گلس و قاب را هم از همین فروشگاه سفارش میدهید و به این صورت به پیش می رود…
پس در کل باید عرض کنیم که یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ در کنار افراد دیگر متخصص تلاش میکند تا فروش یا ارائه خدمات در بستر های دیجیتال به بهترین شکل ممکن انجام بشود
حال نوبت به آن رسیده است که تعریفی از دیجیتال مارکتینگ ارائه دهیم : دیجیتال مارکتینگ چیست و چه وظایفی دارد؟
به صورت کلی هر کاری که شما در آن از ابزار های دیجیتال مثل ایمیل ، سایت و چیامک برای تبلیغات فروش و نظر سنجی برای محصولات و یا خدماتتان ارائه کنید به نوعی بازاریابی دیجیتال می باشد
دیجیتال مارکتینگ مرزبندی مشخصی ندارد که لیستی از ابزار ها و وظایف را برای ان تعریف کنیم اما بر اساس تجربه و کار هایی که تا کنون انجام دادیم میدانیم بیشتر چه کار هایی تحت عنوان دیجیتال مارکتینگ قرار میگیرد
دنیای دیجیتال مارکتینگ خیلی گسترده است و از اصول اولیه بازاریابی دیجیتال که پایه فروش اینترنتی می باشد شروع می شود و تا لحظه ای که فروش میلیونی خود را رصد میکنید ادامه خواهد داشت
وب سایت مارکتینگ اصلی ترین پایگاه مشتریان شما می باشد!به احتمال قوی اولین برخورد مشتری با کسب و کار شما در وب سایتتان اتفاق می افتد ، دیگر نمیتوانید مثل باقی کسب و کارها با استخدام یک فروشنده چرب زبان مشتری هایی را جذب کنید پس باید کاری را انجام دهید که مشتری جذب وب سایت خودشما بشود
بازاریابی محتوا :
گفتیم که عادات خرید در مشتریان تغییر کرده و حالا بیشتر مردم قبل از خرید، به دنبال دریافت اطلاعات موثق و مفید هستند تا بر این اساس انتخاب خود را انجام دهند.
منابع زیادی برای پیدا کردن این اطلاعات وجود دارد. ولی چه کسی بهتر از خود شما؟ قطعاً شما بهتر میتوانید محصول خود را معرفی کنید تا افراد دیگر! اینجاست که باید از بازاریابی محتوا (Content Marketing) استفاده کنید
سئو :
سئو (SEO) وارد عمل میشود. سئو به معنی بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو است. وقتی سایت و محتوای آن برای موتورهای جستجو بهینه شده باشد، در جایگاههای نخست نتایج جستجوی کاربران (در صفحۀ SERP) قرار میگیرید؛ و بدیهی است که هر چقدر جایگاه شما در این فهرست بالاتر باشد، مخاطبان بیشتری جذب سایتتان خواهند شد. جذب مخاطب بیشتر، مساوی است با فروش بیشتر و سود بیشتر.
بازاریابی شبکه های اجتماعی :
شما باید جایی حضور داشته باشید که مردم در آن جا هستند. پیج شما در شبکههای اجتماعی مثل مغازهای است که برای اجارۀ آن هیچ هزینهای پرداخت نمیکنید اما میتوانید به تعدادی زیادی از مشتریان دسترسی داشته باشید.
به طور کلی فعالیت در شبکههای اجتماعی (از جمله اینستاگرام، لینکدین، توئیتر و فیسبوک) دایره مخاطبان شما را بزرگتر میکند و تاثیرات بلندمدتی در برندسازی و تبلیغات دارد.برای مثال بسیاری از برندهای کوچک و بزرگ با همکاری اینفلوئنسرهای اینستاگرام (افراد تاثیرگذار اینستاگرام) محصولاتشان را در ذهن مردم جا میاندازد و آنها به خرید تشویق میکنند.
جمع بندی :
سعی کردیم در این مقاله متخصری درمورد دیجیتال مارکتینگ ارائه دهیم ، اگر هنوز سوالی باقی مانده است میتانید در قسمت نظرات همین پست بپرسید. در ضمن میتوانید از بقیه موارد و شاخه های دیجیتال مارکتینگ نام ببرید؟میتوانید ان را برایمان بازگو کنید.
دیدگاهتان را بنویسید