5 December, 2021
تقویم-محتوا

تقویم تولید محتوا چیست ؟؟ و چرا باید از آن استفاده کنیم + ابزار های ساخت تقویم محتوایی

اگر بخواهیم ساده توضیح دهیم تقویم محتوا شامل یک جدول برنامه ریزی انتشار محتوا در طول سال جاری یا ماه جاری است که تنظیم این تقویم محتوایی بر عهده مدیر تولید محتوا یا مدیر دیجیتال مارکتینگ است این برنامه کمک میکند که به صورت منظم و دقیق و سر زمان  محتوا تولید کنید .

تقویم محتوا در واقع یک نقشه راه برای بهتر انجام دادن وظایف گسترده و متنوع تولید محتوا است. از ابزارهای کلیدی برای سازماندهی استراتژی بازاریابی محتوا و از زیربناهای تولید محتوا، همین تقویم محتوا است.

تقویم-محتوا

تقویم-محتوا

هر مدیری در هر رشته ای وظیفه دارد برنامه ریزی کند و پروژه ها را طبق یک برنامه زمانی پیش ببرد برای لذا مدیر محتوا نیز از این قضیه مستثنی نیست و وطیفه دارد برای دقیق شدن کار و هم چنین زمان انجام کار تقویم محتوا را آماده کند .

در نگاه اول تنظیم یک تقویم تولید محتوا کار ساده‌ای به نظر می‌آید اما در حقیقت قرار دادن عناوین مختلف با توجه به نیاز مخاطبان و شناخت آنها و اختصاص دادن تاریخی سنجیده برای انتشار یک سال محتوا کاری بس پیچیده و زمان‌بر است.

بیشتر بخوانید : ایده هایی عالی برای تولید محتوا 

قبل از تولید محتوا و ایجاد تقویم محتوا باید این را در نظر داشت که برای دستیابی به چه میزان ترافیک در وب‌سایت و چه اندازه مشتریان در هر ماه برنامه‌ریزی شده است و در پایان میزان ترافیک و مخاطبی که به دست آمده چه مقداری است.

به طور کلی با استفاده از تقویم محتوا در پایان یک سال باید انواع اقدامات و بازخوردها را تحلیل و بررسی کرد. این کار از آن جهت ضروری است که باید مشخص شود چه شکل محتوایی و چه عنوان و جزئیاتی برای دستیابی به اهداف سازمانی و پاسخگویی به نیاز مخاطبان مناسب است. بنابراین برای ایجاد یک تقویم محتوا باید یک برنامه مدون و دقیق برای دریافت بازخورد از مخاطبان و اصلاح آن وجود داشته باشد.

تقویم محتوایی چه بخش هایی باید داشته باشد ؟

 

تقویم-محتوا-چیست

تقویم-محتوا-چیست

۱. عنوان یا موضوع محتوا: تقریبا میشود گفت انتخاب عنوان یا موضوع محتوا مهم ترین بخش در تقویم محتوایی است که نشان می دهد محتوا شما در رابطه با چه موضوعی است در این مورد باید توجه داشته باشید عنوان را دقیقا مربوط محتوا انتخاب کنید و هم اینکه پاسخگو نیاز کابران باشد .

نکته : سعی کنید از عناوین جذاب استفاده کنید تا مخاطب جذب شود و محتوا شما را بخواند .

۲. تاریخ انتشار محتوا: این مرحله باید به نحوی باشد که شامل تمامی مراحل تولید محتوا از انجام اقدامات اولیه تا نوشتن، ویرایش،  سئو و دیگر عناصر مورد نیاز شود. برای تعیین کردن تاریخ انتشار تعطیلی‌ها هم مشخص می‌شود و مطابق با آنها تاریخ‌ها چیده می‌شوند

۳. پرسونای مخاطب: پرسونا به مجموعه‌ای از ویژگی‌ها، الگوهای فکری و رفتاری و خواسته‌های مخاطب فرضی اشاره دارد. به زبان ساده شناخت پرسونای مخاطبان یعنی اینکه به حدی به آنها اشراف داشته باشیم که ویژگی‌ها، ترجیحات و خواسته‌های آنها را بشناسیم و با توجه به آنها اقدام به فعالیت کنیم.
معمولا تعیین پرسونا مخاطب قبل از شروع تولید محتوا انجام می شود اما بد نیست در تقویم محتوا دوباره مشخص شود محتوا برای چه کسانی تولید خواهد شد و مخاطبین محتوا چه ویژگی هایی خواهند داشت .

۴. نویسنده محتوا: با توجه به تخصص، تجربه و علاقه تولید‌کنندگان محتوا باید نویسنده مناسب انتخاب شود. در صورتی که محتوا توسط کسی تولید شود که متخصص و علاقه‌مند آن حوزه است، از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود. بنابراین انتخاب نویسنده مناسب با حوزه مورد نظر نیز کار ساده‌ای نیست.

۵. فرمت محتوا: هر محتوا انواع مختلفی از جمله محتوای متنی، محتوای ویدیوئی، پادکست، اینفوگرافی و… دارد. با توجه به اینکه فرمت هر محتوا از چه نوعی باشد، اصول رعایت شده در آنها متفاوت می‌شود.

۶. کانال انتشار محتوا: دانستن این نکته بسیار مهم است که محتوای منتشر شده در چه کانالی با چه ویژگی‌هایی منتشر می‌شود. دانستن این مورد برای نویسنده در بسیاری از موارد به ایده گرفتن منجر می‌شود.

از چه ابزار هایی میتوانیم برای ساخت تقویم محتوایی استفاده کنیم ؟

 

 نرم افزار Microsoft Excel

ابزار-ساخت-تقویم-محتوایی

ابزار-ساخت-تقویم-محتوایی

این روز ها همه کار با نرم افزار های office را بلدند یکی از بهترین و ساده ترین نرم افزار ها برای ساخت تقویم محتوایی نرم افزار اکسل است که به راحتی میتوانید زمان و عنوان ها ، اسم نویسنده محتوا و بقیه بخش های مروبوط به تقویم محتوا را در آن تعیین کنید . اگر کار با اکسل را بلد نیستید آموزش های رایگان زیادی در اینترنت موجود است که می توانید در کم تر از یک ساعت کار با این نرم افزار را یاد بگیرید .

Google Sheets

نرم-افزار-های-ساخت-تقویم-محتوا

نرم-افزار-های-ساخت-تقویم-محتوا

اگر می‌خواهید یک تقویم محتوا مثل جدول‌های اکسل داشته باشید که همیشه در هر کجا به آن دسترسی داشته باشید و همچنین بتوانید با دیگر اعضای تیم‌تان به اشتراک بگذاریدش؛ از این ابزار استفاده کنید.

گوگل شیت سایت آنلاین و اپلیکیشن دارد که باعث می شود اگر بخواهید تغییری در تقویم محتوایی ایجاد کنید این تغییرات برای بقیه اعضای تیم تولید محتوا ارسال شوذ و در وقت نیز صرفه جویی خواهد شد

 

Google Calendar

ابزار-های-ساخت-تقویم-محتوا

ابزار-های-ساخت-تقویم-محتوا

کلِ کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم این است که یک تقویم بسازیم و روی آن جدول زمانی پست‌هایمان را وارد کنیم، درست؟ پس یکی از معمولی‌ترین روش‌ها، استفاده از برنامه‌های تقویم مثل همین google calendar است. اینگونه دیگر نیازی نیست وقت چندانی برای طراحی تقویم بگذاریم، مستقیم می‌رویم سر اصل ماجرا.

برای ساخت تقویم محتوا، تقریباً هر نیازی که داشته باشیم تقویم گوگل کارمان را راه می‌اندازد. اول از همه اینکه از تقویم شمسی و زبان فارسی پشتیبانی می‌کند. این امکان را دارید از یادآور (reminder) اضافه کنید. تقویم محتوای خود را به سایر ابزارهای گوگل مثل Google Taks و جیمیل متصل کنید. همچنین یک رویداد (مثل نوشتن یک پست وبلاگی) را با دیگران به اشتراک بگذارید تا در اطلاع آن قرار بگیرند.

ممنون که تا اینجا با کانتنت مانستر همراه بودید ما همیشه بر آنیم که بهترین محتوا ها را به زبان فارسی و به صورت رایگان برای شما عزیزان تولید کنیم هر روزه محتوا های جدیدی در سایت منتشر می شود فراموش نکنید به ما سر بزنید

 

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *