28 June, 2022

داستان سرایی یا استوری تلکینگ چیست ؟ نکات طلایی برای جذاب تر شدن داستان شما

این روز ها همه دنبال داستان های جذاب و گیرا هستند از فیلم های سینمایی سریالی گرفته تا داستان افراد موفق و شکست خورده و…داستان سرایی هنری است که میتواند به شما کمک کند بهتر مخاطب را جذب کنید اگر داستان خوب وجذابی داشته باشید افراد بیشتری پیگیر کارهای شما هستند, درنتیجه بازدهی متحوای شما بسیار بالا تر خواهد بود. تیم ما اینجاس تا بتوانید بهترین داستان را برای مخاطب خود ارائه دهید پس لطفا تا آخر این مقاله باما همراه باشید.

 

داستان سرایی برای مخاطب چیست و چرا استفاده از ان مهم است؟

استوری تلکینگ ابزار استفاده و شیوه این نیست که بتوان راحت از ان استفاده کرد داستان سرایی یک هنر است و مانند هر هنری نیاز به خلاقیت و یادگیری دارد.استوری تلینگ دقیقا جایی است که برندهای موفق را از کسب و کارهای ساده و مصرف کنندگانی که یک باره از شما خرید می‌کنند را از مشتریان وفادار جدا می‌کند و از مهم ترین بخش های کسب و کار شما به شمار میرود

4 نکته مهم در استوری تلینگ که رعایت کردن آن باعث بهتر شدن نوشته شما خواهد شد :

 

با مخاطب راحت تر صحبت کنید :

هرچه داستان سرایی بهتری داشته باشید و با مخاطب صادق و صمیمی تر باشید مشتری بیشتر به سمت شما جذب خواهد شد در نتیجه میتوانید برند خودرا زودتر از ان چیزی که فکرش را میکردید در ذهن مخاطبان جا بیاندازید

میتوانید مسائل پیچیده را به هر مخاطبی بیان کنید

خیلی اوقات ما برای درک ایده جدید، دچار سردرگمی می‌شویم. داستان‌ها به درک این مفاهیم کمک خواهند کرد  نیازی نیست مسائل را فلسفی بیان کنید به زبان خودمانی بهتر و خوانا تر است.

طرفدار پیدا کنید و انها را باهم متحد کنید

 

با داستان نوسی خوب میتوانید طرفداران متعصبی پیدا کنید که میتوانند تبلیغ شمارا به صورت رایگان انجام دهند  و باهم متحد شوند

داستان خوب میتواند به مخاطب حس خوب بدهند

دستان‌ها به برندها جلوه انسانی می‌دهند و به برقراری ارتباط برندها با مردم کمک می‌کنند.داستان‌ها با تحریک احساسات مردم، الهام بخش هستند و به آنها انگیزه می‌دهند

پیشنهاد میشود:۵ عنصر مهم یک سایت تولید محتو را نیز مطالعه کنید

 

چگونه بهترین داستان را طرح کنیم ؟

 

همانطور که اشاره شد داستان خوب نیازمند خلاقیت خوب است پس هرچه خلاقیت بیشتری به خرج دهیم طبیعتاً داستان بهتری خواهید داشت

ویژگی های یک داستان خوب به شرح زیر است

تشنه نگه داشتن مخاطب

داستان‌های خوب خواننده را علاقه‌مند و درگیر می‌کنند و آنها مشتاقانه منتظر قسمت‌های بعدی نگه میدارد.یک داستان جذاب دارای نکات اموزشی است.

ساده و قابل فهم باشد

یک داستان نویس خوب همیشه سعی میکند مخاطب را کنجکاو کند و به دانش انها اضافه کندهمه افراد جامعه قابل فهم باشد.

بعضی اوقات احساسی باشید

یک داستان خوب همه را تحت تآثیر قرار میدهد و احساس و عواطف انها را تحریک میکنند با مخاطب ارتباط برقرار کنید و نظرشان را جویا شوید.

حافظه بلندمدت را هدف بگیرید

یک داستان خوب هرگز از ذهن مخاطب پاک نمیشود سعی کنید در داستان های جدید از داستان های مهم قبلی استفاده و بهره ببرید.

 

نکاتی که برای بدون نقص بودن داستانتان :

مخاطب شما کیست ؟ چرا شمارا دنبال میکند

باید درک کنید که مخاطب از شما چه چیزی را میخواهد نیاز او را شنسایی کنید و نیاز هایشان را در قالب داستانی جذاب ارایه دهید. پس اولین و مهم ترین مرحه فرایند داستان نویسی شناخت کامل مخاطب است فراموش نکنیم که اولویت با مخاطب است یک داستان نویس خوب سعی میکند احساس اورا جلب کند ,به او آرامش دهد و سطح اگاهی اورا بالا ببرد.

برنامه مشخصی داشته باشید

در هر کاری هدف گذاری و برنامه ریزی عاملان اصلی پیشرفت هستند هرگز بدون استراتژیک نمیتوانید داستان متعادلی بنویسید که نیاز های مخاطب را براورده کند.

مشخص کنید موضوع داستان چیست

همانطور که در بالا اشاره شد داستان بی هدف به دل مخاطب نمیشیند و میتوتاند شمارا نزد مخواطب غیر معمولی جلوه دهد پس هیچ وقت بی گدار به اب نزنید داستان را مشخص کنید و رویه یک موضوع خاص تمرکز کنید

از مخاطبان درخواست کنید

بعد از اینکه نیاز مخاطب را در داستانی اوردید که سحطح دانش مخاطب بالا رفت و او کنجکاو شد هالا نوبت تیر خلاص است یعنی کار یا عمل خاصی که برایش سود مند است را انجام دهد این عمل میتواند خرید محصول یا خدمات از شما باشد یا اینکه از مخاطب بخواهید شمارا تبلیغ کنید

مشخص کردن نحوه ارائه داستان

خوتان مشخص کنید میخواهید داستان را کجا به مخاطب خود ارائه دهید شما را های زیادی برای انتخاب دارید مثلآ میتوانید از استوری اینستاگرام استفاده کنید یا مثلا مقاله ای را در وب سایت ارائه دهید این انتخاب خود شما است که میخواهید از چه فضایی بهره ببرید

اگر نکات بالا را مطالعه و درک کردید تبریک میگیویم شما یک داستان نویس حرفه ای هستید حالا  میتوانید با رعایت موارد ذکر شده داستانی خوب برای مخاطبان خود ارائه دهید.

 

اگر بهترین نتیجه را میخواهید عمل کنید : 

  • مهم ترین و اصلی ترین عامل پیشرفت ما مخاطب است باید تمام تمرکز برای مخاطب به کار گرفته شود سعی کنیم با او راحت باشیم و به سوالات با دقت پاسخ دهیم
  • هدف اصلی داستان را فراموش نکنیم طبق برنامه های از پیش تایین شده داستان را ادامه دهید به موقع شرایط احساسی داستان را کنترل کنید
  • داستان را قابل فهم ودرک بنویسید طوری که مخاطب خودش را بخشی از داستان فرداستان شما باید انقدر جذاب و پررمز وراز کند که چشمان و ذهن مخاطب نتواند چیزی به جز داستان شما را پردازش کنند

پیشنهاد میکنیم  چگونه بیوگرافی شخصی بنویسیم را حتما قبل نوشتن داستانتان بخوانید

 

جمع بندی

مخاطبان امروزه به دنبال محتوایی سرگرم‌کننده و جذاب هستند و چیزی که از قدیم الایام در تمام طول زندگی ما از تولد وجود داشته، بیان قصه و داستان بوده است. داستان نویسی و دنبال کردن آن، به ما برای جذب بیشتر مخاطب برای هدف‌هایمان بسیار کمک می‌کند. تمام سعی ما از این کار ارتباط گرفتن با مخاطب، تحریک احساسات او و ادامه پیدا کردن این ارتباط است.

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *