5 December, 2021

طول محتوا در سئو چقدر باید باشد؟

برای خیلی از ما این سوال به وجود می آید که طول محتوای متنی در وب سایت چقدر باید باشد و برای این که سئوی بهتری در وب سایتمان را دارا باشیم محتوای کوتاه بهتر است یا بلند و یا اصلا این که چقدر محتوا باید داشته باشیم؟ سئو کار های خیلی زیادی نظرات زیاد تری در باره این موضوع به ما ارائه داده اند ولی متاسفانه هنوز خیلی ها به این نتیجه نرسیده اند و فکر میکنند باید محتوا حتما بالای 2000 کلمه باشد . یک بار برای همشه این مقاله را مطالعه کنید وجواب سوال خود را به راحتی پیدا کنید.

در سئو طول محتوا چقدر دارای اهمیت می باشد ؟

طول محتوا در سئو اهمیت خیلی زیادی دارد ؛ چرا این را میگویم؟ به این دلیل که نشان می دهد که تا چه اندازه محتوای شما بر اساس اصول سئو پیش رفته و البته چقدر نیاز کاربر را بر طرف میکند و باعث جذب کاربر می شود. نشان میدهد که تا چه اندازه توانسته اید به نیت مخطابتان نزدیک شوید ( نیت خواندن محتوا ) و تا چه اندازه کاربر به شما اعتماد می کند و بهترین محتوا را به او پیشنهاد دهید، باعث می‌شود ترافیک بیشتری دریافت کنید، صرف وقت در وب سایت شما توسط مخاطبانتان بالاتر می رود و به خیلی از دلایل مختلف دیگر گوگل تشخیص دهد که محتوای ارزشمندی دارید. همان طور که همه ما در جریان هستیم احتمالا شما نیز این را می دانید که بر خلاف خیلی ها که به دنبال راه های سریع تری برای نتیجه دهی سئو هستند ، اما بهینه‌سازی رتبه سایت در موتورهای جستجو چیزی جدای محتوا نیست. به همین دلیل گوگل و دیگر موتورهای جستجو اهمیت زیادی برای محتوا قائل هستند.

 

اکنون وقت آن رسیده است که به این سوال پاسخ دهیم اصلا چرا محتوا برای سئوی سایت مفید است ؟

از آنجایی که در سئو هدف اصلی جذب مخاطب و هدایت او به سمت سایت است، در نتیجه هر چیزی که باعث رضایت مخاطب شود ارزشمند است. به همین دلیل طول محتوا برای سئو سایت اهمیت زیادی دارد. یعنی وقتی مخاطب دنبال مطالب تخصصی و جامع می‌گردد، بدون شک باید محتوای بلند و حرفه‌ای ارائه کنید و اگر صرفا دنبال مطلب خاص و البته اورژانسی بود و به دنبال این بود که سریع به جوابش برسد باید مطالب هایی که ارائه میکنید کوتاه تر باشد. از سوی دیگر اگر نیاز نباشد محتوای طولانی بنویسید یا مشخص شود به صورتی خیلی غیر طبیعی این کار را کرده اید قطعا نتیجه خوبی نخواهید گرفت. یکی از دلایل نوشتن محتوای باکیفیت و طولانی این است که کاربر بیشتر در سایت شما می‌ماند و در نتیجه نرخ پرش کمتر می شود و حضور و البته فعالیت در صفحه افزایش پیدا می‌کند. ضمن اینکه طول محتوا در موارد دیگری چون لینک‌سازی، استفاده از المان‌های تصویری، سئوی داخلی و… نیز موثر است. و در آخر اینکه براساس تحقیقات صورت گرفته در بسیاری از مواقع محتوای طولانی نتایج بهتری می‌گیرند.

طول متن در کسب رتبه بهتر موثرتر است یا اثربخش نویسی؟

معمولا نتایج بررسی‌ها نشان داده بیشتر رتبه‌های برتر گوگل مربوط به مطالبی که طولانی تر هستند می باشد  و البته باید این را هم در نظر بگیریم که جست و جو و بازدید بیشتری هم دارند. مطالب طولانی، تعامل، زمان ماندگاری و بک لینک های بهتری را دارا هستند. بدون شک الگوریتم‌ های گوگل مانند رنک برین در این بخش نقش بسیار مهمی میگذارند . محتوای طولانی معمولا بیشتر به اشتراک ‌گذاشته می‌شوند، نکات کاربردی بیشتری دارد، اثرات طولانی مدت آن برای سئو بهتر است، نرخ کلیک بهتری دارد و باعث کاهش نرخ پرش می‌شوداما این به این معنا نمی باشد که محتوا های کوتاه اثر خیلی کمی در سئو میگذارند و یا باعث رتبه دهی توسط گوگل نمی شوند. اگر محتوایی براساس اصول سئو و مطابق با نیاز کاربر نوشته شده باشد، میتواند رتبه خوبی نیز بگیرد، حتی اگر تعداد کلمات آن خیلی زیاد نباشد. البته این را هم فراموش نکنید تعداد کلماتیکه در یک مقاله وجود دارد آنقدر ها هم برای گوگل اهیمت ندارد و آن اثر دهی و اعتمادی که توسط کاربر جلب می شود از اهمیت بیشتری برخوردار است. این تحقیقات نیز توسط سایت‌های معتبر انجام و نتایج آن اعلام شده است.

بالاخره طول محتوای متنی چقدر باید باشد؟

سایت‌هایی مانند moz یا backlinko روی تعداد زیادی از مقالات موجود تحقیقات گسترده‌ای انجام داده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که بهترین رتبه‌ها مربوط به مطالبی با طول 1800 تا 2500 کلمه است. برایان دین مدیر سایت بک‌لینکو این عدد را مشخصا به طور متوسط 1890 کلمه عنوان کرده است. البته نظر دادن در این بخش نیز کاملا تجربی است. بسیاری از افراد معتقدند یک پست بلاگ نباید کمتر از 500 یا 600 کلمه باشد و بررسی‌ها نشان داده چنین مطالبی نمی‌توانند رتبه خوبی بگیرند. البته این که رقابت بین کلمات کلیدی شما تا چه اندازه زیاد است و سختی کلمات کلیدی تا چه اندازه میتواند باشد نیز اهمیت دارد. اگر رقابت کم باشد، می‌توان امیدوار بود که با مقالات کوتاه‌تر نیز به رتبه دلخواهمتان خواهید رسید. ولی در مورد کلید واژه‌هایی که رقابت سختی دارند، مطالب جامع و طولانی عملکرد بهتری دارند و مهم تر هستند . همان‌طور که در قبل نیز اشاره کردم، برای مشخص کردن تعداد کلمات عوامل زیادی را باید در نظر گرفت و این کار را باید به متخصصان سئو و محتوا بسپاریم.

محتوای طولانی و گرفتن بک ‌لینک ‌های بیشتر!

همانطو که در جریان هستید گرفتن بک ‌لینک ‌های باکیفیت و البته زیاد یکی از اصلی‌ترین مواردی است که در سئوی خارجی سایت موثر می باشد. بر اساس تحقیقات به این نتیجه رسیده ایم که محتوای طولانی که تعداد کلمات بیشتری را دارا هستند، بک‌لینک‌ها بهتر و بیشتری می‌گیرند. البته معمولا این مطالب بسسیار کاربردی تر از بقیه مطالب می باشند و همین مسئله باعث می‌شود بسیاری از سایت‌ها به عنوان منبع به چنین مطالبی لینک دهند. گرچه شما در محتوای کوتاه که معمولا به صورت خوشه‌های محتوایی کاربرد دارند هم می‌توانید از لینک‌سازی استفاده کنید و بک لینک هم بگیرید.

الگوریتم‌های محتوایی گوگل چه نظری دارند؟

گوگل برای این که به محتوای شما رتبه دهد الگوریتم های زیادی را در دست دارد. این الگوریتم‌ها موارد مختلفی را بررسی می‌کنند و نشان می‌دهند جایگاه مطلب شما در صفحه نتایج گوگل کجاست. به عنوان مثال دو الگوریتم بسیار مهم رنک برین و برت به ترتیب نیت کاربر از جستجو و مفهوم جستجوی او را بررسی می‌کنند. به همین دلیل می‌توانیم براساس عملکرد آنها بفهمیم محتوای ما باید چند کلمه باشد. فرض کنید کاربری عبارت «دیجیتال مارکتینگ چیست» را جستجو می‌کند. بدون‌شک این فرد دنبال اطلاعات کامل و جامع پیرامون این موضوع است. ولی وقتی همین کاربر عبارت «ابزارهای دیجیتال مارکتینگ» را جستجو کند، دنبال تاریخچه و دیگر موضوعات نیست و فقط می‌خواهد با ابزارها آشنا شود. بنابراین یک مطلب استاندارد و کوتاه‌تر هم می‌تواند به او کمک کند.

جمع بندی

گوگل مشخصا اعلام نکرده است که برای رتبه‌بندی مطالب در صفحه نتایج جستجو به تعداد کلمات اهمیت می‌دهد. اما چیزی که براساس تجربه و تحقیقات سایت‌های مختلف به دست آمده می‌بینیم که محتوای طولانی رتبه بهتری می‌گیرند، گرچه به معنای این نیست که محتوای کوتاه ارزشمند نیست. از طرف دیگر یکی از ارزش‌های تولید محتوای طولانی این است که بک لینک بیشتری دریافت می‌کنند و بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شوند. اما بهتر است اولویت شما روی انتشار محتوای باکیفیت و کاربردی باشد و براساس نیاز کاربر طول محتوا را در نظر بگیرید. اینکه بی‌دلیل محتوای طولانی بنویسید و آن را آب ببندید خیلی جذاب نیست!
 

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *