14 August, 2022
الگوریتم دزدان دریایی گوگل چگونه با دزدی محتوا مقابله می‌کند؟

الگوریتم دزدان دریایی گوگل چگونه با دزدی محتوا مقابله می‌کند؟

با الگوریتم دزدان دریایی از دزدیده شدن متحوایمان جلو گیری کنیم؟

با ورود گوگل به دنیای فناوری اطلاعات و حضوری که بر پهنه اینترنت پیدا کرد، محصولات دیجیتالی مانند فیلم ها، آلبوم های موسیقی و بازی های رایانه ای با سرعت بالایی در سراسر دنیا گسترش یافتند. هرچند در دسترس بودن اطلاعات و داده ها بسیار مفید به نظر می رسند، با این حال اگر محتوایی برای همه قابل مشاهده است، پس طبیعتا باید فکری برای حریم خصوص اش نیز داشت. ابتدا بسیاری از شرکت ها تلاش کردند تا با روش های گوناگون با این پدیده مبارزه کنند، اما این مهم، به دلیل پیچیدگی های خاص و هزینه بر بودن فرآیند، بسیار زمان بر شده و به تنهایی نمیشد بر مسایل مطرح پیش رو تسلط کافی داشت.

الگوریتم دزد دریایی گوگل یا Pirate چگونه از متحوای ما جلوگیری میکند ؟

وظیفه الگوریتم pirate، شناسایی محتوای دزدی (یا همان کپی)است! این الگوریتم، برای مبارزه با نقض قانون کپی‌رایت آمده است و با هر نوع محتوای کپی یا دزدی برخورد می‌کند.فرض کنید که مدت زمان زیادی را صرف کدنویسی، طراحی، تولید محتوا و بهینه‌سازی وب‌سایت خود انجام داده‌اید. درنتیجه وب‌سایت به بازدهی خوبی رسیده و تعداد کاربران زیادی را بدست آورده‌اید. حال ممکن است، وبسایت‌های مشابه کسب‌وکار شما اقدام به کپی‌برداری از سایت شما کنند. به این ترتیب، الگوریتم گوگل شروع به شناسایی و برخورد با وب‌سایت خاطی می‌کند.

الگوریتم Pirate چه محتوایی را از نتایج گوگل حذف می‌کند؟

Pirate یا الگوریتم دزدان دریایی در سال ۲۰۱۲ برای نتایج جستجوی گوگل اجرا شد. در اصل وظیفه الگوریتم دزدان دریایی تشخیص و شناسایی وبسایت اصلی از وبسایت کپی‌بردار می‌باشد. سپس با نقض‌کننده کپی‌رایت برخورد می‌کند. البته برای این الگوریتم به‌روزرسانی‌هایی انجام شده است. اما هنوز هم ضعف‌هایی در آن دیده می‌شود.

به طور کلی انواع محتوایی که این الگوریتم می‌تواند برای حذف صفحه آن از نتایج اقدام کند عبارتند از:

  • تصویر
  • متن
  • ویدیو
  • صوت
  • محصول

این یعنی شما برای تصویر، محتوای متنی و حتی محصول دانلودی و غیر دانلودی خودتان هم می‌توانید به گوگل شکایت کنید و گزارش کنید که سایت دیگری با این محتوای به سرقت رفته از شما، در نتایج رتبه دارد.

قانون حق نشر DMCA چیست ؟

اگر از محصولات تولیدشده در وب‌سایت شما کپی‌برداری شده باشد،‌ می‌توانید آن محتوای دزدیده شده را به گوگل گزارش دهید. اینکار به‌وسیله DMCA گوگل انجام می‌شود. اما جواب گرفتن از گوگل ممکن است، مدت زمان زیادی طول بکشد. DMCA قانون کپی‌برداری هزاره دیجیتال در آمریکا می‌باشد که وب‌سایت گوگل از آن پیروی می‌کند. گزارش دادن به این واحد در شرکت گوگل بسیار آسان است. کافیست اگر محتوای متنیِ، ویدیو، محصول و هر نوع محتوای دیگری که دارید، به دست افرادی دزدیده و روی سایتشان منتشر شده باشد، می‌توانید آدرس صفحه سارق را به بخش dmcaگوگل گزارش دهید. این بخش گزارشات یا noticeها را در اسنادی ذخیره می‌کند و اگر تعداد Notice ها زیاد شود، الگوریتم Pirate به بررسی آن‌ها می‌پردازد

همچنین بخوانید:داستان سرایی یا استوری تلکینگ چیست ؟ نکات طلایی برای جذاب تر شدن داستان شما

الگوریتم دزدان دریایی چه سایت‌هایی را جریمه می‌کند؟

اساس عملکرد الگوریتم دزدان دریایی شکایاتی است که به گوگل ارائه می‌شود. در صورتی که هیچ گونه شکایتی وجود نداشته باشد، گوگل زمان ارائه محتوا را ملاک قرار می‌دهد. یعنی سایتی که اولین بار یک محتوا را قرار داده سایت اصلی تشخیص داده و سایت‌های بعدی را به عنوان سایت‌های کپی کننده شناسایی می‌کند. در این حالت به سایت اصلی رتبه و رنک بالاتری داده و سایت‌های بعدی را در نتایج پایین‌تری از موتورهای جست و جو قرار می‌دهد.
در حالت دوم زمانی است که الگوریتم دزدان دریایی با شکایت از سایت مواجه می‌شود. در واقع یک سایت از سایت دیگر شکایت کرده که محتوای او را به صورت غیر قانونی برای دانلود منتشر کرده است. در این صورت الگوریتم دزدان دریایی به فاکتورهای مختلف سایت شاکی و متشاکی از جمله میزان ترافیک، دامنه، اعتبار و رتبه‌های مختلف مانند الکسا توجه کرده و متناسب با آن عمل می‌کند. یعنی چه؟ تصور کنید یک سایت ناشناخته از فروشگاه بزرگ و جهانی آمازون شکایت می‌کند. این شکایت معمولا راه به جایی نمی‌برد، زیرا رتبه و جایگاه سایت آمازون در مقایسه با سایت شاکی بسیار بالاتر است.
در صورتی که رتبه سایت‌ها در یک محدوده قرار گرفته و یا تعداد شکایات از یک سایت زیاد باشد، الگوریتم دزدان دریایی با وسواس و دقت مناسب آن را بررسی کرده و سایت متخلف را جریمه می‌کند

  • سایت‌هایی که تمامی محتوای خود را از یک سایت دیگر می‌گیرند.
  • سایت‌هایی که محتواهای خود را از چندین سایت دیگر کپی می‌کنند.
  • سایت‌هایی که بدون ذکر منبع از منابع دیگران استفاده می‌کنند.

این سایت‌ها همگی متهمان ردیف اول الگوریتم دزدان دریایی بوده و این الگوریتم با آن‌ها مقابله می‌کند.

آیا امکان خطا و اشتباه در الگوریتم دزدان دریایی وجود دارد؟

آیا ممکن است که شما یک محتوای خاص و عالی در سایت خود قرار دهید اما گوگل سایت دیگری که محتوای شما را کپی کرده به عنوان سایت و منبع اصلی در نظر بگیرد؟ متاسفانه باید گفت بله! اما چگونه؟
سایت‌هایی وجود دارند که توسط ربات‌های خودکار، با سرعت و تعداد بالا محتوای سایت‌های دیگر را کپی کرده و در سایت خود قرار می‌دهند. از آن جا که سرعت نشر محتوا و فعالیت این سایت‌ها بالا است، موتورهای جست و جو نسبت به سایت‌های دیگر با سرعت بیشتری آنها را بررسی می‌کنند.
تصور کنید که شما یک محتوا در سایت خود منتشر کرده‌اید و بدون اینکه خودتان متوجه شوید، یک ربات کپی کننده آن را در سایت خود نیز نشر می‌کند. اگر گوگل قبل از سایت شما به سایت کپی کننده سر زده و آن را ایندکس کند، آن سایت را به عنوان مرجع در نظر گرفته و این شما هستید که به عنوان کپی کننده شناخته می‌شوید! برای آن که این مشکل برای سایت شما پیش نیاید، در ادامه به شما خواهیم گفت که چه اقداماتی انجام دهید.

راه مقابله با کپی و دزدی محتوا

راه پیشنهادی گوگل برای مقابله با دزدی محتوا کمک گرفتن از الگوریتم دزد دریایی گوگل می‌باشد. شما باید از طریق سرویس dmca در پنل گوگل کنسول سایتتان بروید و در آنجا با ارائه شواهدی مانند زمان انتشار متحوا   در سایتتان یا دیگر راه‌ها به کارشناسان گوگل بفهمانید که سایت شما صاحب اصلی محتوا می‌باشد.

با ورود گوگل به دنیای فناوری اطلاعات و حضوری که بر پهنه اینترنت پیدا کرد، محصولات دیجیتالی مانند فیلم ها، آلبوم های موسیقی و بازی های رایانه ای با سرعت بالایی در سراسر دنیا گسترش یافتند. هرچند در دسترس بودن اطلاعات و داده ها بسیار مفید به نظر می رسند، با این حال اگر محتوایی برای همه قابل مشاهده است، پس طبیعتا باید فکری برای حریم خصوص اش نیز داشت. ابتدا بسیاری از شرکت ها تلاش کردند تا با روش های گوناگون با این پدیده مبارزه کنند، اما این مهم، به دلیل پیچیدگی های خاص و هزینه بر بودن فرآیند، بسیار زمان بر شده و به تنهایی نمیشد بر مسایل مطرح پیش رو تسلط کافی داشت.

الگوریتم Pirate چه محتوایی را از نتایج گوگل حذف می‌کند؟

Pirate یا الگوریتم دزدان دریایی در سال ۲۰۱۲ برای نتایج جستجوی گوگل اجرا شد. در اصل وظیفه الگوریتم دزدان دریایی تشخیص و شناسایی وبسایت اصلی از وبسایت کپی‌بردار می‌باشد. سپس با نقض‌کننده کپی‌رایت برخورد می‌کند. البته برای این الگوریتم به‌روزرسانی‌هایی انجام شده است. اما هنوز هم ضعف‌هایی در آن دیده می‌شود.

به طور کلی انواع محتوایی که این الگوریتم می‌تواند برای حذف صفحه آن از نتایج اقدام کند عبارتند از:

  • تصویر
  • متن
  • ویدیو
  • صوت
  • محصول

این یعنی شما برای تصویر، محتوای متنی و حتی محصول دانلودی و غیر دانلودی خودتان هم می‌توانید به گوگل شکایت کنید و گزارش کنید که سایت دیگری با این محتوای به سرقت رفته از شما، در نتایج رتبه دارد.

قانون حق نشر DMCA چیست ؟

اگر از محصولات تولیدشده در وب‌سایت شما کپی‌برداری شده باشد،‌ می‌توانید آن محتوای دزدیده شده را به گوگل گزارش دهید. اینکار به‌وسیله DMCA گوگل انجام می‌شود. اما جواب گرفتن از گوگل ممکن است، مدت زمان زیادی طول بکشد. DMCA قانون کپی‌برداری هزاره دیجیتال در آمریکا می‌باشد که وب‌سایت گوگل از آن پیروی می‌کند. گزارش دادن به این واحد در شرکت گوگل بسیار آسان است. کافیست اگر محتوای متنیِ، ویدیو، محصول و هر نوع محتوای دیگری که دارید، به دست افرادی دزدیده و روی سایتشان منتشر شده باشد، می‌توانید آدرس صفحه سارق را به بخش dmcaگوگل گزارش دهید. این بخش گزارشات یا noticeها را در اسنادی ذخیره می‌کند و اگر تعداد Notice ها زیاد شود، الگوریتم Pirate به بررسی آن‌ها می‌پردازد

الگوریتم دزدان دریایی چه سایت‌هایی را جریمه می‌کند؟

اساس عملکرد الگوریتم دزدان دریایی شکایاتی است که به گوگل ارائه می‌شود. در صورتی که هیچ گونه شکایتی وجود نداشته باشد، گوگل زمان ارائه محتوا را ملاک قرار می‌دهد. یعنی سایتی که اولین بار یک محتوا را قرار داده سایت اصلی تشخیص داده و سایت‌های بعدی را به عنوان سایت‌های کپی کننده شناسایی می‌کند. در این حالت به سایت اصلی رتبه و رنک بالاتری داده و سایت‌های بعدی را در نتایج پایین‌تری از موتورهای جست و جو قرار می‌دهد.
در حالت دوم زمانی است که الگوریتم دزدان دریایی با شکایت از سایت مواجه می‌شود. در واقع یک سایت از سایت دیگر شکایت کرده که محتوای او را به صورت غیر قانونی برای دانلود منتشر کرده است. در این صورت الگوریتم دزدان دریایی به فاکتورهای مختلف سایت شاکی و متشاکی از جمله میزان ترافیک، دامنه، اعتبار و رتبه‌های مختلف مانند الکسا توجه کرده و متناسب با آن عمل می‌کند. یعنی چه؟ تصور کنید یک سایت ناشناخته از فروشگاه بزرگ و جهانی آمازون شکایت می‌کند. این شکایت معمولا راه به جایی نمی‌برد، زیرا رتبه و جایگاه سایت آمازون در مقایسه با سایت شاکی بسیار بالاتر است.
در صورتی که رتبه سایت‌ها در یک محدوده قرار گرفته و یا تعداد شکایات از یک سایت زیاد باشد، الگوریتم دزدان دریایی با وسواس و دقت مناسب آن را بررسی کرده و سایت متخلف را جریمه می‌کند

  • سایت‌هایی که تمامی محتوای خود را از یک سایت دیگر می‌گیرند.
  • سایت‌هایی که محتواهای خود را از چندین سایت دیگر کپی می‌کنند.
  • سایت‌هایی که بدون ذکر منبع از منابع دیگران استفاده می‌کنند.

این سایت‌ها همگی متهمان ردیف اول الگوریتم دزدان دریایی بوده و این الگوریتم با آن‌ها مقابله می‌کند.

استفاده از الگو ریتم دزدان دریایی

آیا امکان خطا و اشتباه در الگوریتم دزدان دریایی وجود دارد؟

آیا ممکن است که شما یک محتوای خاص و عالی در سایت خود قرار دهید اما گوگل سایت دیگری که محتوای شما را کپی کرده به عنوان سایت و منبع اصلی در نظر بگیرد؟ متاسفانه باید گفت بله! اما چگونه؟
سایت‌هایی وجود دارند که توسط ربات‌های خودکار، با سرعت و تعداد بالا محتوای سایت‌های دیگر را کپی کرده و در سایت خود قرار می‌دهند. از آن جا که سرعت نشر محتوا و فعالیت این سایت‌ها بالا است، موتورهای جست و جو نسبت به سایت‌های دیگر با سرعت بیشتری آنها را بررسی می‌کنند.
تصور کنید که شما یک محتوا در سایت خود منتشر کرده‌اید و بدون اینکه خودتان متوجه شوید، یک ربات کپی کننده آن را در سایت خود نیز نشر می‌کند. اگر گوگل قبل از سایت شما به سایت کپی کننده سر زده و آن را ایندکس کند، آن سایت را به عنوان مرجع در نظر گرفته و این شما هستید که به عنوان کپی کننده شناخته می‌شوید! برای آن که این مشکل برای سایت شما پیش نیاید، در ادامه به شما خواهیم گفت که چه اقداماتی انجام دهید.

راه مقابله با کپی و دزدی محتوا

راه پیشنهادی گوگل برای مقابله با دزدی محتوا کمک گرفتن از الگوریتم دزد دریایی گوگل می‌باشد. شما باید از طریق سرویس dmca در پنل گوگل کنسول سایتتان بروید و در آنجا با ارائه شواهدی مانند زمان انتشار متحوا   در سایتتان یا دیگر راه‌ها به کارشناسان گوگل بفهمانید که سایت شما صاحب اصلی محتوا می‌باشد.

جمع بندی:

موتور جستجوی گوگل از هوش مصنوعی فوق‌العاده قدرتمندی استفاده می‌کند. اما خوشبختانه یا متأسفانه این هوش مصنوعی هنوز هم توانایی مقابله با هوش انسان را ندارد. پس در این حالت بهتر است به جای اینکه فقط به گوگل اعتماد کنیم تا ما را به عنوان یک سایت معتبر، درستکار و با کیفیت تشخیص بدهد، خودمان هم دست به کار شده و با بررسی‌های دقیق، مطمئن شویم که کپی‌کننده‌ها از سایت ما سوء استفاده نمی‌کنند.

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *